理論 .實踐


不是伯南克,也不是之前大熱的Robert Shiller!

諾貝爾獎委員會公布,今年八十九歲既加州大學教授Shapley沙普利、以及來自哈佛大學、六十歲既Roth羅思、奪得今屆經濟學獎。

其實呢個選擇相當明智,一來去年獎項已由宏觀經濟學家奪得,今年傳統上應由微觀經濟家攞到。

更重要係在無限QE及歐債危機爭拗中,可以避開凱恩斯或貨幣學派的爭論。

委員會贊揚「羅思」同「沙普利」,能夠以「博奕理論」,應用喺分配上取得成就。

其中沙普利率先以「合作性」既博奕理論,確保兩個互相有利益關係既夥伴,點樣可以搵到對方,達到「穩定」既關係。呢套理論甚至應用喺男女關係上。

Shapley 自認自己是數學家,更笑言今次取得獎是經濟學獎,而佢從來沒上過經濟學課堂。

的確,佢最著名一次試驗,係將未婚十對男女共處一室,再按先後次序由男女選擇合適對象。

方法是先由眾女士選出一名心儀男性,再由該男性選擇心儀對象,然後落選的女性再一次做選擇,直至匹配過程完成。

關鍵是女方一旦被拒,仍然可以在最初「睇不上眼」的男性中、重新選擇。結果會是男女雙方都可以達到最穩定關係。

說穿了,正是今日Speed Dating 的始祖。

正如Shapley 所說,這種選擇理論並非與經濟扯上關係,但其實正是近年方興未艾的行為經濟學始祖。

至於羅思就喺沙普利既研究上、透過實踐,將分配理論應用到「市場機制」既研究,好似係醫院點樣搵到合適既醫生,學校點樣收最合適既學生,或者病人點樣配對捐贈者既器官。

羅思對今次得獎感到意外,甚至講笑話,學生一定會更專心聽書。

其大羅思一個最有意義的研究,正是協助醫療人員、設計有關腎臟的移植程式,幫助病人進行移植。

因為腎臟很容易有排斥作用,很多時有腎病的病人即使取得捐贈者取得腎臟,仍會變成得物無所用。

Roth 就設計了一套機制,可以容許獲捐腎但有排斥的病人,很容易透過配對找到同樣情況的另一個病人,使佢地可以交換使用捐出腎臟。

整套理論建立在捐腎並非一個市場行為,不容許透過價格機制做交易。

但經濟學的模型,仍然可以透過價格以外的條件,達到符合最大利益化的目標。

Roth這套方法,在03年後已在美國醫療系統廣泛使用!

科大經濟系主任雷鼎鳴話,過去都試過有經濟學者以博奕理論奪獎,但今次兩人既理論就成功結合到唔同既經濟學範疇,應用到現實既組織架構上。

過去多屆經濟學變、都試過由研究「博奕理論」既學者攞獎,包括94年由John Nash「納殊」獲獎,佢既事績更拍成電影「Beautiful Mind」 。

其實好像FT 社論說 Shapley 應在 94年就應同Nash一齊獲獎。

至於Roth,他的貢獻更大程度就是將理論用於實踐。

正如Roth 所說,理論只有在現實世界中經得起實踐,理論本身先會更完美。

同樣地,世界本身亦會一樣。

留言

此網誌的熱門文章

「急於求成」 JPEX 爆煲引證證監會監管不力

減辣不單徒勞無功 甚至「好心做壞事」

開放(置頂)